Pukusuunnittelua

Lumikuningattaren suomalaispuvustaja näkee fantasian silmin 


Lumikuningatar-elokuvan Suomen kuvausten puvustusassistentti Elina Vasko kertoo olevansa omimmillaan luodessaan asuja fantasiamaailmaan. ”Olen tehnyt sekä fantasiaa että realistisia, aikakauteen sidottuja puvustuksia ja huomannut, että fantasia on lempilajini." Lumikuningatarta tehdessään hän sai uuden, mielenkiintoisen haasteen; suunnitella puvut Kumiseva hanki -musiikkinäytelmään. Näytelmä on Rovaniemen Teatterin tuotanto, jonka on käsikirjoittanut Pirkko Arstila ja säveltänyt Seppo ”Paroni” Paakkunainen. 

Esitys sijoittuu tarinoiden Lappiin, lentonoitien, maahisten ja ihmisten maille. Se on pukusuunnittelijalle iso projekti, koska asut on luotava näyttelijöiden, ilma-akrobaatin ja muusikon lisäksi 30-hengen kuorolle ja tanssiryhmälle. Vasko tarttui työhön mielellään ja piti suunnitelmissaan lähtökohtana kirjoittajan ja säveltäjän visioita. ”Aloitin Kumisevan hangen suunnittelun tilaisuudessa, jossa Pirkko Arstila ja Paroni Paakkunainen kertoivat taustaa tarinasta ja musiikista. Pirkko oli saanut tarinan lähtökohdan unessa, mikä oli minulle tärkeä inspiraation lähde. Tiesin, että käsikirjoittajalla on vahvat visiot ja halusin kunnioittaa niitä. Esimerkiksi maahiset ovat uljaita ja kuninkaallisia, eivätkä säkkeihin pukeutuneita.” 

Kumisevan hangen visuaalisuus lähti muotoutumaan käsikirjoituksesta, joka kertoi hahmojen ominaispiirteitä. Tarinassa on kolme maailmaa omine käsityksineen kauniista ja rumasta sekä hyvästä ja pahasta. Päähenkilölle, lentonoita Reetalle on ominaista turhamaisuus, pinnallisuus ja muovisuus. ”Reetan vaatteet heijastelevat nykyajan kertakäyttökulttuuria. Toisaalta hän on myös tyylikäs ja ajaton sopien luotuun kokonaiskuvaan.” Toinen maailma on maahisten, jossa on kultaa, kuninkaallisuutta ja ikiaikaista viisautta. ”Tekstissä puhutaan korven voimasta. Maahisilla on ylväästi jalat maassa. Heissä on rehevyyttä ja renessanssi-ihmisen kaltaista moniosaajaa, joihin vaakasuuntaiset viivat tuovat vakautta.” 

Kolmantena tasona ovat ihmiset, jotka näyttävät muihin hahmoihin verrattuna realistisemmilta. Heidän asunsa ovat saaneet vaikutteita idästä. ”Ihmisten asut ovat niin lähellä normaalia, kuin fantasiamaailmassa voi olla. Säveltäjä-Paronin rytmiikassa on aasialaisia vaikutteita, jotka näkyvät myös puvuissa suomalaisina ja kaukaasialaisina vivahteina. Ja myös saamelaisuutena, heidän kulttuuriaan kunnioittaen. Kun omat sukujuureni johtavat itärajalle ja Karjalaan, oli luontevaa ottaa sieltä muotoja, pintoja ja värejä.”

Pukusuunnittelijana Vasko on päässyt osaksi Kumisevan hangen valmistumista paperilta näyttämölle. Kun esitys tulee ensi-iltaansa noidan päivänä 13. marraskuuta, suunnittelija uskoo katsojan mielikuvituksen syttyvän. ”Kun projisoinnit, lavastus, puvut ja musiikit yhdistyvät, katsoja saa henkeäsalpaavia hetkiä.”


Elina Vasko, pukusuunnittelija

Elina Vasko opiskelee viidettä vuotta vaatetussuunnittelua Lapin yliopistossa ja haluaa erikoistua pukusuunnitteluun. Teatterimaailmaan hän rakastui työskennellessään tarjoilijana ja lämpiön esimiehenä Helsingin kaupunginteatterissa ja Lilla Teaternissa. Kutsumus ajoi vaihtamaan alaa matkailun liikkeenjohdosta vaatetussuunnitteluun ja hakeutumaan Lapin yliopistoon. Pukusuunnittelijan tehtäviä alkoi tulla, ensin ylioppilasteatterista, sitten kesäteatterista ja vielä ammattilaisryhmistä ja elokuvasta, josta viimeisimpänä on työ Lumikuningattaren puvustusassistenttina Suomen kuvauksissa. Teatterissa Vaskon suunnittelutyön jälkeä pääsee näkemään Kumisevan hangen esitysten alkaessa noidan päivänä, 13. marraskuuta 2015.


Lue Kumisevasta hangesta lisää: www.kumisevahanki.com

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 3/4)

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 2/4)

Tarpeistonvalmistaja ei hätkähdä vähästä