Sami Rannila vie Lapin lapset aarteenetsintään


Laitoin Paten ykköseksi, kertoo Sami Rannila neuvotteluistaan Rovaniemen Teatterin kanssa. Sitä ennen Sami oli saanut kyselyn, haluaisiko hän ohjata koululaisille sopivan esityksen Rovaniemelle ja olisiko hänellä ideoita näytelmästä. Seuraava viesti suuntasi Pate-sarjan kirjoittaja Timo Parvelalle, jolta ohjaaja kysyi lupaa käyttää Paten tarinaa sekä kiinnostusta tehdä dramatisointia itse. Parvelan vastaus sai teatterilaiset hykertelemään ja niin Rovaniemellä lähti toteutumaan ensimmäinen Pate-näytelmä.

-Olen lukenut Pate-kirjoja 7-vuotiaalle pojalleni ääneen. En osaa enää lukea lastenkirjoja ilman, että mietin millaisia näytelmiä niistä tulisi. Pate aarresaarella kiinnosti eniten. Patet ovat hyviä kirjoja, eikä niitä ole tehty näytelmiksi. Laitoin Timo Parvelalle muutaman kirjoittamani kohtauksen ja idean kuvituksen käyttämisestä. Parvela tykkäsi jutusta ja kertoi, että tervemenoa vain tekemään.


Merkit aarteen löytymiselle ovat hyvät

Pate aarresaarella -näytelmän tekijät ovat jo koossa ja ryhtyneet töihin. Ohjaajan lisäksi näytelmää suunnittelemassa ovat muiden muassa muusikko, peruukkimestari-maskeeraaja, valo-, ääni- ja pukusuunnittelijat sekä lavastaja.

- Musiikintekijä, valo- ja äänisuunnittelijat sekä maskeeraaja Rovaniemen Teatterilla oli omasta takaa. Pukusuunnittelijaksi teatteri oli saanut Mirkka Nyrhisen Kuopiosta. Lavastajaksi ehdotin Niina Suvitietä, jolla on koulutus lavastukseen ja rekvisiittaan. Olen tehnyt hänen kanssaan hommia aikaisemmin Turussa. Pidimme heti palaverin kolmeen pekkaan. Pate aarresaarella on tapahtumapaikkakeskeinen näytelmä, joten on hyvä, että lavastaja ja pukusuunnittelija ovat keskusteluissa mukana alusta saakka.

Ideoinnin lisäksi suunnittelutyöhön on kuulunut näyttelijöihin tutustuminen esityksiä katsomalla ja Lappia-talon suuren näyttämön mittailu. Niin näyttelijäntyö kuin Alvar Aallon piirtämä lavakin saavat Rannilalta kehuja.

- Rovaniemen Teatteri on uusi paikka minulle. Merkit ovat hyvät. Meillä on innostunut työryhmä ja hyviä näyttelijöitä. Tykkään Lappia-talon isosta näyttämöstä, joka on epäsymmetrinen ja leveä. Se menee just tähän näytelmään. Olemme tehneet huolella pohjatyötä, miettineet näytelmän kuljetuksen lavastamisen kautta ja lavastamo on päässyt jo valmistamaan rakenteita.


Se tunne, kun luet Uppo-Nallea Elina Karjalaiselle

Viehätys lastenkirjoihin on vienyt Sami Rannilaa monien kirjoittajien ja kirjasarjojen maailmaan, kuten Annika Eräpuron Rämäpää ja Rääpäleeseen, Nopoloiden Heinähattu ja Vilttitossuun sekä Havukaisen ja Toivosen Tatu ja Patu -sarjaan. Yksi mieleen jääneistä kokemuksista on ollut näytelmäidean esitteleminen Uppo-Nallen äidin, saduntekijä Elina Karjalaisen olohuoneessa.

- Tykkään lastenkirjoista. Aina kun tulee ajatus, että tästä tulee näytelmä, otan yhteyttä kirjailijaan. Kerron, mikä tarinassa viehättää ja miten sen saa siirrettyä näyttämölle. Mauri Kunnakselle kirjoitin synopsiksen sekä muutaman esimerkkikohtauksen ja Kunnas antoi luvan dramatisointiin. Elina Karjalainen taas oli jo niin iäkäs, ettei häntä tavoittanut sähköpostilla. Kävin hänen luonaan lukemassa juonen kuvauksen ja sitten me teimme Uppo-Nalle -näytelmän.


Huumori kaappaa aikuiskatsojan mukaansa

Sami Rannila haarukoi Pate-näytelmän pääkohderyhmäksi lapset eskari-ikäisistä alakoululaisiin. Ohjaajan kokemuksen mukaan myös aikuiset innostuvat elämään näytelmän mukana, jos esitys on huolella tehty. Patesta on tavoitteena tehdä koko perheen seikkailukomedia.

- Huumorin, tarinankerronnan, jännittävyyden ja samastuttavan henkilön täytyy olla katsojien ikään uppoavia. Täytyy huomioida katsojien tietotaso ja se, että esitys on heidän elämänkokemuksellaan käsitettävissä. Pateen tulee myös aikuisten taso, mikä tarkoittaa harkittuja viittauksia ajankohtaisiin asioihin tai populaarikulttuuriin. Aikuiset tajuavat, mitä ne muistuttavat. Lapsia kiehtoo arvuutella, mikä tapahtumista on mielikuvitusta ja mikä on totta. Se, mikä näytelmässä on Patelle totta, ei välttämättä ole aikuiselle, Sami vinkkaa.

Ohjaaja paljastaa myös ryhtyvänsä tuottamaan Fringe-festivaalia Turkuun Pate aarresaarella -näytelmän huhtikuisen ensi-illan jälkeen. Kansainvälisen esittävän taiteen festivaalin tekemiseen kuuluu viiden kuukauden opintojakso Yhdysvalloissa. Toivotamme Samille onnea matkaan, koska seikkailu on aina hyvä idea.

Ota sinäkin 14 askelta pääkallopoukamasta itään, viisi askelta palmusta koilliseen, 30 totintassua lounaaseen ja olet perillä Rovaniemen Teatterissa, jossa huhti- ja toukokuussa nähdään seikkailukomedia Pate aarresaarella. Lue lisää teatterin verkkosivulta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 3/4)

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 2/4)

Tarpeistonvalmistaja ei hätkähdä vähästä