Pukusuunnittelijan työpöydällä on peikkoja ja keijukaisia

Pessi ja Illusian pukusuunnittelija Mirkka Nyrhisellä on meneillään hallittu kiire. Mirkka työstää samanaikaisesti kolmea tuotantoa, kun Rimpparemmin ja Aurinkobaletin Kymmenen laulua naisesta sekä Tanssiteatteri Minimin ja Riihimäen teatterin Ruokateatteri ovat valmistumassa yhtä aikaa Rovaniemen Teatterin Pessi ja Illusian kanssa. Kiire pysyy hallinnassa, koska tuotantojen suunnittelu on alkanut keväällä, muhinut heinäkuun loma-ajan jatkuakseen jälleen elokuussa.

Pessi ja Illusiaa voisi kutsua suomalaisklassikoksi, koska kirja on julkaistu jo vuonna 1944, saanut useita uusintapainoksia sekä tehty elokuviksi ja baletiksi. Myös pukusuunnittelijalle Pessi ja Illusia oli tuttu tarina.
- Pessi ja Illusia on ensimmäisiä teatteriesityksiä, joita olen nähnyt. Kävin alakouluikäisenä katsomassa sen Seinäjoella. En muista tapahtumia mutta peikon muistan hämärästi. Kuitenkin jonkun jäljen esitys on jättänyt, koska tiedän nähneeni sen. Siitä on jäänyt mieleen tietynlainen teatterin taika, kuten kaikista lapsuuden teatterikokemuksista.

Mirkalle Pessi ja Illusian suunnittelu alkoi miettimällä visuaalisen maailman kokonaisuutta. Erikoisen kulman työ sai siitä, että lastennäytelmä on sanomaltaan ja visuaalisuudeltaan sidoksissa aikuisille suunnattuun esitykseen Veljet keskenään.
- Aivan alkuun Eljas jakoi omaa maailmaansa ja avasi ajatuksiaan kokonaisuudesta, jonka Pessi ja Illusia muodostaa Veljet keskenään -näytelmän kanssa. Oma työni lähti visuaalisen maailman kokonaisideasta. Mietin ensimmäisenä kokonaismaailman, tyylin ja pukusuunnittelun dramaturgian. Kokonaisuuden kautta siirryn yksittäisiin hamoihin.

Vesa-Matti Komonen on Postinkantaja-kimalainen.
Mirkka Nyrhinen on tehnyt paljon ison näyttämön fantasiaseikkailuita, joissa visuaalisuus on runsasta. Esimerkkeinä ovat mm. Rovaniemen Teatterin Viidakkokirja ja Iso Kiltti Jätti sekä Kuopion kaupunginteatterin Ihmemaa Oz. Pessi ja Illusiaa suunnittelija lähestyi minimalismin kautta.
- Olemme hakeneet visuaaliseen maailmaan nostalgisuutta. Ohjenuorana on ollut, että vähemmän on enemmän. Mietimme, miten tehdä ihmisestä haukka tai kuinka vähän riittää, että kimalainen on tunnistettavissa kimalaiseksi. Jätimme lapsen mielikuvitukselle tilaa täydentää hahmoja.

Pukusuunnittelija kokee rikkaudeksi sen, että näytelmää päästiin suunnittelemaan kevätkaudella ja että näyttelijöillä oli tilaa tarjota ideoita.
- Lastennäytelmät ovat yleensä isoja ja työläitä valmistaa. Usein harjoitusten alkaessa ratkaisut ovat lukittuja ja näyttelijät vain hyppäävät mukaan. Nyt pääsimme kokeilemaan ja testaamaan. Näyttelijät pystyivät myös miettimään, millaisia hahmoista tulee. Alusta saakka oli selvää, että esitystä tehdään prosessissa, kevyesti ja ilmavasti.

Pessin ja Illusian nostalginen satumaailma avautuu yleisölle syyskuun 2. päivänä, kun esitys valmistuu ensi-iltaan Lappia-talon vinttinäyttämölle. Aiotko sinä istahtaa katsomoon ja päästää mielikuvituksesi lentoon peikon ja keijukaisen tarinan mukana? Jos aiot, aloita teatteripäivän suunnittelu klikkaamalla tästä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 3/4)

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 2/4)

Elämä on esiintymistä